Tuesday 5 August 2014

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025


RINGKASAN EKSEKUTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015



INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN 
INKLUSIF 

 
 
 
RINGKASAN EKSEKUTIF
BAB 1 KONTEKS DAN PENDEKATAN
BAB 2 VISI DAN ASPIRASI
BAB 3 PRESTASI SEMASA
BAB 4 PEMBELAJARAN MURID
BAB 5 GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB 6 TRANSFORMASI KEMENTERIAN
BAB 7 STRUKTUR SISTEM
BAB 8 PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
LAMPIRAN
 
 
 
RINGKASAN EKSEKUTIF
 
 
BAB 1 :  KONTEKS DAN PENDEKATAN
 
LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN
 
OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
 
PENDEKATAN MEMBANGUNKAN PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
 
GAMBARAN KESELURUHAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
 
 
BAB 2 :  VISI DAN ASPIRASI
 
ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN
▪ Akses kepada kejayaan
▪ Kualiti standard antarabangsa yang tinggi
▪ Ekuiti untuk semua murid
▪ Memupuk perpaduan dalam kalangan murid
▪ Pelaksanaan berkecekapan tinggi
 
ASPIRASI MURID
▪ Pengetahuan
▪ Kemahiran Berfikir
▪ Kemahiran Memimpin
▪ Kemahiran Dwibahasa
▪ Etika dan Kerohanian
▪ Identiti Nasional
 
 
BAB 3  : PRESTASI SEMASA
 
AKSES KEPADA PENDIDIKAN
▪ Penyertaan hampir sejagat telah dicapai di peringkat rendah
dan menengah rendah
 
KUALITI PENDIDIKAN
▪ Prestasi murid dalam peperiksaan awam meningkat
▪ Prestasi Malaysia dalam TIMSS
▪ Prestasi Malaysia dalam PISA 2009+
▪ TIMSS dan PISA menunjukkan bahawa terdapat sekolah
berprestasi Baik dan Sangat Baik di Malaysia
▪ Peperiksaan awam dan pentaksiran antarabangsa menunjukkan
varians dalam standard
▪ Kadar tamat persekolahan
▪ Persepsi awam tentang kualiti keberhasilan pendidikan adalah
bercampur-campur
▪ Data sedia ada menunjukkan perkembangan holistik murid
sedang berlaku
 
EKUITI DALAM PENDIDIKAN
▪ Jurang pencapaian wujud antara negeri dan dalam negeri di seluruh
Malaysia
▪ Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar semakin
berkurangan
▪ Jurang pencapaian antara sekolah kebangsaan dengan jenis
kebangsaan semakin berkurangan
▪ Isu prestasi rendah murid lelaki: jurang gender semakin melebar
▪ Status sosioekonomi berterusan memberi impak besar kepada
prestasi murid
▪ Jurang prestasi murid kekal antara sekolah awam dengan swasta
 
MEMBINA PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪ Pelbagai pilihan persekolahan mewujudkan persekitaran etnik
yang homogen
▪ Kepelbagaian guru di sekolah
▪ Penaziran sekolah JNJK Tahap perpaduan berdasarkan penaziran
 
MEMAKSIMUMKAN KECEKAPAN
▪ Perbelanjaan asas Malaysia yang tinggi berbanding negara yang setara
dengannya berdasarkan tiga pengukuran berbeza
▪ Perbelanjaan lebih tinggi telah diterjemahkan kepada keberhasilan murid
lebih baik dari segi akses, tetapi tidak semestinya dari segi kualiti
 
 
BAB 4  : PEMBELAJARAN MURID
 
KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN
▪ Kurikulum bertulis
▪ Kurikulum yang diajar
▪ Kurikulum untuk pentaksiran
▪ Pelan Tindakan: Pembentukan dan aplikasi kurikulum
dan pentaksiran abad ke-21
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penambahbaikan kurikulum
sedia ada dan persediaan untuk perubahan struktur
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020) dan
Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Melaksanakan kurikulum
baharu dan kurikulum semak semula
 
BAHASA
▪ Pentaksiran kemahiran berbahasa di Malaysia
▪ Pelan Tindakan: Mewujudkan penguasaan bahasa secara meluas
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pengukuhan system sedia ada
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal perubahan struktur
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperluas perubahan struktur
 
KUMPULAN BERKEPERLUAN KHUSUS
▪ Sekolah kurang murid
▪ Kumpulan pribumi dan minoriti
▪ Pendidikan murid pintar cerdas
▪ Pendidikan khas
 
PECUTAN PENINGKATAN SEKOLAH
▪ Pelan Tindakan: Mempercepatkan peningkatan sekolah melalui daerah
dan negeri
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mentransformasi kepimpinan
negeri dan daerah
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan keluwesan
operasi untuk JPN, PPD dan sekolah
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Meluaskan hak membuat keputusan
 
 
BAB 5 :  GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
 
GURU
▪ Demografi profesion keguruan
▪ Kualiti pengajaran
▪ Pemilihan guru
▪ Latihan praperkhidmatan dan pembangunan profesionalisme
berterusan
▪ Penempatan
▪ Persekitaran kerja
▪ Ganjaran dan pengurusan prestasi
▪ Pelan Tindakan: Mentransformasi profesion keguruan
menjadi profesion pilihan
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
dan sistem sokongan
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Mengukuhkan kemajuan dan
laluan kerjaya
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
 
PEMIMPIN SEKOLAH
▪ Pemilihan pengetua/guru besar
▪ Demografi kepimpinan sekolah
▪ Latihan dan pembangunan profesional
▪ Persekitaran kerja sedia ada
▪ Kemajuan kerjaya dan pengurusan prestasi
▪ Pelan Tindakan: Memastikan seorang pengetua berprestasi tinggi
ditempatkan di setiap sekolah
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
pemilihan dan sistem sokongan
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memartabatkan profesion
keguruan dan menganjak ke arah kepimpinan distributif
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
 
 
 
BAB 6  : TRANSFORMASI KEMENTERIAN
 
SISTEM PENYAMPAIAN
▪ Penilaian kedudukan semasa
▪ Pelan Tindakan: Merapatkan jurang pelaksanaan
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Menetapkan semula peranan
dan mengukuhkan JPN dan PPD
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan penstrukturan semula
Kementerian secara meluas
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperkukuh kekuatan organisasi
 
PRODUKTIVITI SUMBER
▪ Pelan Tindakan: Memaksimumkan keberhasilan murid untuk
setiap ringgit yang dibelanjakan
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mewajarkan kejayaan segera
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan kecekapan sistem
secara meluas
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan amalan terbaik
 
INFRASTRUKTUR SEKOLAH
▪ Pelan Tindakan: Mengguna pakai standard infrastruktur sekolah
seragam disesuaikan dengan keperluan setempat
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Memastikan infrastruktur asas
yang mempunyai standard baik untuk semua sekolah
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melengkapkan sekolah untuk
menyokong kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian pedagogi
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mentakrif keperluan
infrastruktur masa depan
 
ICT dalam PENDIDIKAN
▪ Pelan Tindakan: Memanfaatkan ICT untuk pembelajaran
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mempertingkatkan asas ICT
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal inovasi dalam ICT
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan penggunaan
meluas sistem ICT yang inovatif
 
 
BAB 7  : STRUKTUR SISTEM
 
FASA DAN TEMPOH PENDIDIKAN
▪ Fasa pendidikan
▪ Pendidikan prasekolah
▪ Pelan Tindakan: Penyelerasan dengan sistem pendidikan berprestasi tinggi
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Peluasan segera prasekolah dan
meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Pengukuhan kejayaan
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Pemastian akses sejagat
 
LALUAN PENDIDIKAN
▪ Laluan pendidikan dan pilihan kerjaya
▪ Pelan Tindakan: Penciptaan laluan pendidikan yang pelbagai
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pergukuhan pendidikan vokasional
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peningkatan inisiatif
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memastikan laluan
pendidikan untuk semua
 
MEMPERTINGKAT PERPADUAN DI SEKOLAH
▪ Struktur sistem semasa dikekalkan
▪ Keseragaman etnik dalam sistem pendidikan
▪ Pendidikan Sivik di Malaysia
▪ Sekolah Wawasan
▪ RIMUP: Integrasi melalui aktiviti kokurikulum
▪ Pelan Tindakan: Memperkukuhkan interaksi dan integrasi
di semua jenis sekolah
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penyediaan asas
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan intervensi
bagi memupuk perpaduan
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Penilaian semula pilihan sekolah
dan struktur sistem
 
SISTEM PEMBELAJARAN: IBU BAPA, MASYARAKAT
DAN SECTOR SWASTA
▪ Tahap pelibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan
▪ Pelan Tindakan: Anjakan ke arah sistem berfokuskan pembelajaran
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Sokongan kepada pelibatan
ibu bapa dan sektor swasta
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peluasan pelibatan ibu bapa
dan swasta
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menggalakkan pertambahan
inovasi sektor swasta
 
 
BAB 8  : PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
 
MENYUSUN LANGKAH PELAKSANAAN TRANSFORMASI
▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan kecekapan sistem dengan
menyokong guru dan memberi tumpuan kepada kemahiran teras
▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memacu peningkatan sistem
▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menganjak ke arah kecemerlangan
dengan meningkatkan tadbir urus yang luwes
 
MELAKSANAKAN MEKANISME PENYAMPAIAN DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪ Mengukuhkan komitmen dan keupayaan kepimpinan
dalam Kementerian
▪ Mewujudkan satu unit kecil yang mempunyai kuasa untuk
memacu pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪ Memperhebat pengurusan prestasi dalaman dan luaran
▪ Mendapat sokongan pegawai Kementerian dan pihak berkepentingan lain
 
MEMULAKAN PERJALANAN
▪ Persediaan untuk penghasilan Laporan Akhir Pelan Pembangunan
Pendidikan
▪ Perubahan dan dapatan awal

DOWNLOAD LAPORAN DALAM BAHASA MALAYSIA:

1. PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025 (248 M/S)

DOWNLOAD LAPORAN DALAM BAHASA INGGERIS:

1. MALAYSIA EDUCATION BLUEPRINT 2013-2025


sila KLIK disini untuk laporan terperinci: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025


Nota :  Kalau tak larat nak baca Huraian Penuh, boleh baca Ringkasan Eksekutif. Mudah juga difahami.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
go top google+ page facebook twitter rss